افرادی که روزانه مجبورند برای کارشان ساعت‌های زیادی روی صندلی اداری بنشینند به خصوص کارمندان، باید در انتخاب نوع و خرید صندلی اداری بسیار دقت کنند‌. شاید در ظاهر یک صندلی  بسیار نرم و راحت باشد، اما در درازمدت همین صندلی کارمندی می‌تواند مشکلات زیادی را برای افراد به خصوص در ناحیه کمر ایجاد کند. شناخت ویژگی‌های یک صندلی اداری استاندارد به شما کمک می‌کند تا حین خرید صندلی انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشید.

مزایای استفاده از صندلی استاندارد برای افراد چیست؟

تاثیر صندلی اداری بر سلامتی

استفاده از صندلی‌های ارگونومیک و استانداردی که برای کارمندان طراحی شده است، مزایای زیادی دارد، از جمله:

ایجاد فضای کاری راحت تر

استفاده از یک صندلی راحت موجب می‌شود کارکنان در فضای کاری خود احساس آسایش و راحتی بیشتری داشته باشند؛ بنابراین، از محیط کارشان خسته نشده و بهره‌وری کاریشان نیز بیشتر می‌شود.

کاهش ناراحتی‌های جسمی کارکنان

مهم‌ترین مزیتی که یک صندلی کارمندی استاندارد دارد، سلامت فیزیکی کارکنان است. کارمندان و افرادی که باید ساعت‌ها پشت میز بنشینند، بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به بیماری‌های ستون فقرات هستند. در نتیجه با استفاده از یک صندلی ارگونومیک می‌توان تا جایی که ممکن است از آسیب‌های جسمی در کمر، لگن و حتی زانوها جلوگیری کرد.

افزایش تمرکز و انرژی برای کار

زمانی که کارمندان مشکل نشستن و حرکت روی صندلی نداشته باشند، حواس و تمرکزش روی کار است.

کاهش هزینه‌های پزشکی

کارمندان اگر از صندلی‌ها و میز اداری استاندارد استفاده کنند، قطعا نیاز به مراجعه به پزشک در آن‌ها کمتر بوده و هزینه درمانی کمتری هم متحمل می‌شوند.

کاهش تعریق بدن

از دیگر مزایای مهمی که استفاده از صندلی استاندارد و مناسب برای کارکنان به همراه دارد، کاهش تعریق است. هنگامی که صندلی نامناسب باشد و پارچه یا رویه آن از مواد بی کیفیتی ساخته شده باشد، کارکنان دچار تعریق می‌شوند. قطعا کسی از عرق کردن احساس خوبی نخواهد داشت و به خصوص در فصول گرم سال استفاده از این صندلی‌های غیراستاندارد، می‌تواند بهره‌وری کارکنان را بسیار کاهش دهد.

ویژگی‌های صندلی اداری مناسب چیست؟

خرید مناسب ترین صندلی اداری

صندلی اداری تاثیرات زیادی بر سلامتی کارکنان و عملکرد آن‌ها در سرکار دارد. بنابراین هنگام خرید میز کارمندی و صندلی اداری باید با ویژگی‌های یک صندلی استاندارد آشنا باشید. در ادامه مهم‌ترین مشخص‌های صندلی‌های ارگونومیک و استاندارد آورده شده است:

تکیه‌گاه قابل تنظیم

تکیه‌گاه صندلی‌های اداری مناسب باید انعطاف‌پذیر بوده و قابل تنظیم باشد. صندلی‌هایی با تکیه‌گاه ثابت و خشک اصلا برای نشستن‌های طولانی مدت مناسب نیستند‌.

ارتفاع مناسب صندلی اداری

با توجه به اینکه کارکنان قد و شرایط بدنی متفاوت دارند، ارتفاع صندلی از سطح زمین باید قابل تنظیم باشد تا کارکنان احساس بهتری داشته باشند. ارتفاع باید طوری تنظیم شود که کل قسمت کمر و پشت کاربران را بپوشاند. همچنین در قسمت گودی کمر باید دارای قوس برآمده و قسمت پشت قوس فرورفته داشته باشد.

شما می‌توانید برای خرید انواع مبل اداری از لینک رو به رو اقدام نمایید: مبل اداری

نشیمنگاه متناسب داشته باشد

قسمت کفی صندلی باید عمق، عرض و شیب مناسبی داشته باشد. در صندلی‌های استاندارد اداری، عرض قسمت پشتی از جلویی کمتر است تا پاها خسته نشوند. برای کارکنانی که با کامپیوتر کار می‌کند، نشیمنگاه صندلی مناسب، نباید شیب‌دار باشد.

راحتی دسته صندلی

قسمت دسته در صندلی‌های اداری باید به نحوی ساخته شده باشند که کاربران بتوانند دست‌های خود را کاملا روی آن بگذارند. همچنین زمان قرار دادن دست‌ها روی دسته صندلی، شانه‌ها نباید بالاتر از حالت عادی بوده و عرض دسته حداقل باید ۵ سانتی‌متر باشد. ارتفاع دسته از کف صندلی نیز معمولا ۲۰ سانتی‌متر است.

تأثیرات منفی که صندلی اداری بر سلامت کارکنان 

خرید صندلی کارمندی

همان‌طور که استفاده از صندلی‌های اداری استاندارد و مناسب تأثیرات مثبتی روی سلامتی و عملکرد کارکنان دارد، استفاده از صندلی‌های نامناسب تاثرات منفی زیادی برای کاربران به ارمغان می‌آورد.

بیشتر بخوانید: اهمیت انتخاب صندلی اداری استاندارد

صندلی اداری غیر استاندارد با کیفیت پایین ساخت، عدم داشتن تکیه‌گاه مناسب، قابلیت تنظیم نامناسب و کمبود مشخصه‌های ارگونومیک است. در ادامه با تاثیرات مضری که این صندلی‌ها به صورت جسمی و روانی بر کارکنان دارند، بیشتر آشنا می‌شوید.

درد و تنگی عضلات

صندلی‌های غیراستاندارد فاقد نشیمنگاه راحت و ارتفاع نامناسبی هستند، بنابراین با نشستن طولانی مدت روی آن‌ها کارکنان احساس درد و خستگی عضلانی در اکثر نقاط بدن خواهند داشت.

مشکلات در ناحیه کمر و گردن

استفاده از صندلی‌های غیراستاندارد تنها به دردهای عضلانی ختم نمی‌شود، در دراز مدت ستون فقرات و کمر افراد دچار آسیب‌های جدی شده که نیاز به درمان دارند.

فشار ناهمسان در بدن

صندلی‌های غیر ارگونومیک باعث فشار ناهمسان در مناطق مختلف بدن می‌شوند. به عنوان نمونه، نداشتن تکیه‌گاه مناسب در قسمت کمر، باعث می‌شود بیشتر وزن بدن روی دیسک‌های ستون فقرات قرار گرفته و فشار زیادی به آن‌ها وارد شود. یا اینکه در اثر ارتفاع نامناسب صندلی زانوها و پایین‌تنه در حالت بدی قرار گرفته و فشار زیادی را متحمل می‌شوند.

تاثیرات روانشناختی صندلی غیر استاندارد

 

تنها مشکلات و آسیب‌های جسمی، نتیجه استفاده از صندلی‌های غیراستاندارد نیست، بلکه کارکنانی که ساعت‌ها روی یک صندلی نامناسب می‌نشینند، اغلب احساس خستگی کرده و کم‌کم نسبت به کارشان متنفر می‌شوند. به دنبال آن مشکلات دیگری برایشان ایجاد می‌شود که در ادامه بررسی شده است.

استرس و خستگی

صندلی‌های غیر استانداردی که بدون تکیه‌گاه مناسب هستند، راحتی و آسایش برای کارکنان رقم نخواهند زد. این موضوع استرس و خستگی را در کارکنان بیشتر می‌کند. همچنین نشستن روی یک صندلی با احساس خستگی به مدت طولانی، می‌تواند فشار و درد را در عضلات و بازوها ایجاد کند که این موضوع  مستقیما تاثیر زیادی بر سطح استرس و خستگی کارمندان خواهد داشت.

 

 جهت اطلاع قیمت صندلی کنفرانس استاندارد از پویا چوب اقدام نمایید

 

کاهش تمرکز و عملکرد کاری

هرچقدر که کارکنان در محل کار احساس آسایش کافی نداشته باشند، یا آنکه مدام باید با دردهای عضلانی روبرو شوند، باعث کاهش تمرکز آن‌ها شده و روی کار مفیدشان تاثیرات منفی می‌گذارد. صندلی استاندارد می‌تواند باعث علاقه‌مندی کارَکنان به کار کردن شده و تمام حواسشان به درست انجام دادن وظیفه‌شان باشد.

سخن پایانی

صندلی‌های اداری مناسب و استاندارد می‌توانند آسایش و آرامش کافی را برای کارکنان در محل کار ایجاد کنند. عکس این موضوع هم ممکن است اتفاق بیفتد. به هرحال آرامش بدنی و فکری می‌تواند تاثیرات مفیدی روی عملکرد و بازدهی کاری یک کارمند در محیط کاری داشته باشد. با توجه به مشخصه‌هایی که برای صندلی‌های استاندارد در این مقاله بیان شد، بهتر است قبل از شروع به کار یا خرید صندلی این موارد را اولویت انتخابتان قرار دهید.پویا چوب سورین با کیفیت ترین خرید میز کارمندی و صندلی اداری را با مناسب ترین قیمت تضمین می کند.

مقالات مرتبط: