انتخاب صندلی اداری استاندارد یکی از مهم‌ترین اموری است که در خرید تجهیزات یک دفتر کاری انجام می‌شود. اگرچه زیبایی و شکیل بودن تجهیزات اداری دفتر مهم است، اما توجه به اصول ارگونومیک در خرید صندلی برای سلامت کارمندان اهمیت بسیار بیشتری دارد؛ بنابراین، در ادامه این مطلب به بررسی ویژگی‌های صندلی اداری مناسب می‌پردازیم.

ویژگی‌های یک صندلی اداری استاندارد

انتخاب صندلی اداری استاندارد موضوعی مهم در حفظ سلامت کارمندان و افزایش بهره‌وری آن‌ها است. صندلی‌های اداری یکی از اجزای اصلی دکوراسیون هر دفتری است و کارمندان چندین ساعت متوالی از آن استفاده می‌کنند؛ به همین دلیل در انتخاب آن باید دقت زیادی به خرج دهید.

یک صندلی اداری استاندارد از استحکام بالایی برخوردار بوده و به‌راحتی در ارتفاع و شیب مناسب تنظیم می‌شود؛ همچنین طراحی قسمت پشتی و جاپایی آن به‌صورتی است که زاویه ۹۰ درجه بین کمر و ران‌ها و همچنین زانو را حفظ کند. جنس روکش صندلی اداری مناسب به‌گونه‌ای است که اجازه عبور هوا را می‌دهد؛ به‌علاوه در قسمت پایه، چرخ‌هایی مرغوب و بادوام دارد.

صندلی اداری باید طبق استانداردهای ارگونومیک طراحی شود. اصول ارگونومیک به استانداردهایی گفته می‌شود که در محیط کار ایمنی، راحتی و کارایی افراد را تامین می‌کنند. زمانی که روی یک صندلی اداری ارگونومیک می‌نشینید، فاصله دست‌ها تا میز کار به حدی است که در طولانی‌مدت دچار خستگی نمی‌شوید و زاویه زانو و آرنج نیز بین ۹۰ تا ۱۰۰ درجه خواهد بود.

نکته دیگر درباره این موضوع، استاندارد بودن تکیه‌گاه و گردنی صندلی اداری است. یک تکیه‌گاه مناسب فرمی متناسب با شکل S کمر دارد و از پهنای مناسبی برخوردار است؛ همچنین ارتفاع گردنی نیز باید قابل تنظیم بوده و به‌خوبی گردن را حمایت کند.

موضوعی که در انتخاب صندلی اداری معمولا کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، تکیه‌گاه دست است. براساس مطالعات عملی در سال ۲۰۱۷، میزان تنش عضلانی و درد گردن و شانه‌ها با استفاده از یک تکیه‌گاه دست استاندارد به‌طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین، صندلی را انتخاب کنید که تکیه‌‌گاه دستی با ارتفاع و پهنای مناسب داشته باشد.

خرید صندلی اداری

 جهت اطلاع قیمت صندلی کنفرانس استاندارد از پویا چوب اقدام نمایید

تاثیرات منفی صندلی اداری غیراستاندارد

استفاده از صندلی‌های اداری غیراستاندارد می‌تواند به سلامت جسمی و عملکرد کارمندان آسیب بزند. برخی از این آسیب‌ها عبارتند از:

  • دردهای اسکلتی و عضلانی: صندلی‌های اداری که دارای طراحی ارگونومیک نیستند، کارمندان را مجبور به نشستن در وضعیت‌های نامناسب اسکلتی و عضلانی می‌کنند؛ به‌عنوان مثال، فرد ساعت‌ها در وضعیت قوزکرده قرار می‌گیرد و گردن خود را به جلو خم می‌کند. این حالت باعث آسیب به ستون فقرات و درد گردن یا کمر می‌شود.
  • آسیب‌های فشاری: استاندارد نبودن صندلی یا میز کار باعث می‌شود تا فرد برای کار کردن با کامپیوتر خود، دستش را به جلو بکشد؛ در نتیجه به تاندون‌ها و عضلات دست فشار وارد شده و خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سندروم تونل کارپال و تاندونیت افزایش پیدا می‌کند.
  • آسیب به چشم‌ها: اگر ارتفاع صندلی اداری قابل تنظیم نبوده و با ارتفاع میز کار نیز متناسب نباشد، فرد نمی‌تواند صفحه نمایش کامپیوتر را به‌درستی ببیند و مجبور است گردن خود را در وضعیت نامطلوبی قرار دهد. همین امر دلیلی برای ابتلا به بیماری‌های چشمی و آسیب به گردن است.
  • خستگی و کاهش کیفیت کار: صندلی‌هایی که پشتی یا نشیمن‌گاه سفت و غیراستاندارد دارند، باعث می‌شوند فرد در مدت کوتاهی خسته شده و نتواند روی کار خود تمرکز کند.
  • اختلال در گردش خون: اگر صندلی اداری که کارمندان ساعت‌های طولانی روی آن می‌نشینند، طبق اصول ارگونومیک ساخته نشده باشد، باعث فشرده شدن رگ‌های خونی و اختلال در جریان خون می‌شود؛ در نتیجه افراد با عوارضی مانند گزگز، بی‌حسی، تورم پا و واریس روبرو خواهند شد.

راهنمای خرید صندلی اداری استاندارد

در خرید صندلی اداری استاندارد باید چند فاکتور مهم را در نظر بگیرید:

۱.    قابل تنظیم بودن قسمت‌های مختلف صندلی: بهترین صندلی اداری، صندلی است که بتوان میزان ارتفاع نشیمن‌گاه، زاویه پشتی، گردنی، تکیه‌گاه دست و جاپایی آن را متناسب با وضعیت بدنی افراد مختلف، تنظیم کرد.

۲.    راحت و بادوام بودن صندلی: سطوح صندلی، تکیه‌گاه دست و گردنی صندلی باید از مواد مرغوب با اندازه مناسب ساخته شده باشند تا بتوانند حالت معمول بدن را حفظ کنند و تا سال‌ها نیاز به تعویض نداشته باشند.

۳.    متحرک بودن صندلی: در یک محیط کاری شلوغ، چرخ‌دار بودن صندلی می‌تواند به انجام سریع‌تر کارها کمک زیادی کند.

۴.    تناسب ظاهری صندلی با دکوراسیون محیط: به‌دلیل اینکه اولین تصور ذهنی هر فرد از یک محیط براساس ظاهر آن شکل می‌گیرد، طراحی تجهیزات اداری از جمله صندلی نیز اهمیت بالایی دارد؛ همچنین زیبایی محیط روی اعتماد به‌نفس کارکنان و بهبود عملکرد آن‌ها نیز تاثیر بسزایی دارد؛ بنابراین، در انتخاب صندلی اداری خود به دکوراسیون دفتر و شکیل بودن آن نیز توجه داشته باشید.

قیمت صندلی اداری

شما می‌توانید برای خرید انواع صندلی مدیریت و صندلی کارمندی از لینک رو به رو اقدام نمایید: صندلی مدیریت | صندلی کارمندی

سخن پایانی

پویایی و بهره‌وری کارمندان در یک دفتر کاری، با استاندارد بودن تجهیزات آن، به‌ویژه صندلی اداری رابطه مستقیمی دارد؛ بنابراین، در انتخاب صندلی اداری استاندارد با طراحی اصولی، باید به ویژگی‌هایی مانند راحتی و ارگونومیک بودن آن توجه کنید.در سایت پویا چوپ سورین می‌توانید انواع صندلی‌های اداری و دیگر تجهیزات مربوطه را مشاهده کرده و ثبت سفارش کنید.