مبلمان اداری جزو جدایی ناپذیر ادارات و شرکت‌ها است. اگرچه ‌وجود مبلمان در زیبایی محیط اداری بی‌تاثیر نیست اما بیشتر از آن، نوع چیدمان آن مهم است؛ چرا که اگر چیدمان آنها در دکوراسیون اداری مناسب نباشد نه تنها محیط را زیبا نمی‌کند؛ بلکه ممکن است محیط را درهم ریخته و زشت نشان دهد. برای زیبا شدن محیط اداری می‌توان از افراد متخصص در این زمینه کمک گرفت. به دلیل اهمیت موضوع ما در مطلب امروز  قصد داریم در مورد روش‌های طراحی چیدمان مبلمان اداری صحبت کنیم. اگر شما هم دارای دفتر کاری هستید که چیدمان آن یکی از دغدغه‌های شماست، توصیه می‌کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.‌

تاریخچه طراحی مبلمان

طراحی و استفاده از مبلمان از تاریخچه‌ای قدیمی برخوردار است. با توجه به بررسی‌‌هایی که انجام گرفته است مشخص شده است که از آن در آثار تاریخی و نقاشی‌های دوره نوسنگی هم استفاده می‌شد. برای طراحی مبلمان در قرون وسطی از سنگ استفاده می‌کردند علت آن هم کمبود چوب در آن زمان بود.‌ در آن زمان از سنگ برای ساخت لوازم منزل نظیر کمد، تخت، نیمکت و … بهره می‌گرفتند. آن‌گونه که از مجسمه‌ها و کاوش‌های اهرام مصر بر می‌آید شواهدی از مبلمان هم مشاهده می‌شود.طراحی مبلمان در دوران روم باستان از طراحی مبلمان مصری تاثیر پذیرفته است. آنها از طراحی مستطیلی و خشن برخوردار بودند. از ویژگی‌های مبلمان آن دوران می‌توان به بسیار خشک بودن و استفاده از رنگ‌های سرد به خصوص رنگ خاکستری در آنها اشاره کرد.

در قرون وسطی اغلب مبلمان‌ها مربع و مستطیل شکل بودند و انحناهای کوچکی در آنها وجود داشت؛ اما با آغاز رنسانس، انقلابی در طراحی به وجود آمد که ایده آن از دوره های مصر و روم باستان گرفته شده است. هنرمندان در طراحی مبلمان چوبی در دوره رنسانس از طرح‌های پر از نقوش گل و گیاه بهره می‌گرفتند که توانایی هنری آنها را به رخ می‌کشد. در قرن نوزدهم با وقوع انقلاب صنعتی تحول بزرگی در طراحی مبلمان به وجود آمد و از آن زمان انواع مبلمان کلاسیک، مبلمان سلطنتی، مبلمان راحتی، انواع جلومبلی‌ها و … طراحی و تولید می‌شوند.

 

خرید مبلمان اداری

برای خرید بهترین مدلهای میز اداری روی لینک روبرو کلیک کنید: خرید میز اداری

 

نحوه طراحی مبلمان اداری به چه صورت است؟

مبلمان اداری شامل انواع میز و صندلی، کمد و کتابخانه و .‌.. است و مدل‌های متنوعی دارند. امروزه از نرم‌افزارهای کامپیوتری خاص یا به صورت دستی مبلمان اداری را طراحی می‌کنند. برای این منظور طراحی که این کار را انجام می‌دهد باید از تجربه و تخصص کافی برخوردار باشد تا محیط مناسبی را برای افراد شاغل در آن اداره یا شرکت فراهم کند؛ چون افرادی که در محیط کار به سر می‌برند حداقل ۸ ساعت در روز را در محیط اداری سپری می‌کنند؛ به همین دلیل باید در محیطی کار کنند که برای آنها خسته کننده نباشد.  تمام تجهیزات مورد استفاده مانند مبلمان، میز اداری، پارتیشن و … باید راحتی را برای آنها به ارمغان بیاورد تا بتوانند با آرامش به وظایف خود عمل کنند.

برای ‌اینکه طراحی مبلمان اداری به خوبی انجام شود توجه به ابعاد، فضا، نور، تعداد مبلمان و… اهمیت خاصی دارند. جنس مبلمان و سبکی که انتخاب می‌شود هم تاثیر زیادی روی طراحی آن دارد. جنس مبلمان اداری باید کیفیت بالایی داشته باشد تا بتوان برای مدت طولانی‌تری از آنها استفاده کرد.‌ رنگ مبلمان هم یکی دیگر از مواردی است که در طراحی آن تاثیرگذار است. با انتخاب رنگ مناسب می‌توان آرامش روحی و فکری را به کارکنان و کارمندان ادارات و شرکت‌ها هدیه داد.

اجزای مبلمان اداری

تمام اجزای مبلمان اداری که در یک محیط اداری استفاده می‌شوند عبارتند از:

میز و صندلی اداری

 میز و صندلی‌های اداری، ساده‌ترین مبلمان اداری هستند که انواع مختلفی داشته و در هر اداره‌ای متناسب با نوع جایگاه هر فرد و فعالیت او انتخاب می‌شود. برای خرید آنها توجه به ابعاد اتاق ضروری است‌. انواع میز و صندلی اداری شامل موارد زیر می‌شوند:

  • میز مدیریت
  • میز کارمندی
  • میز کارشناسی
  • میز لپ‌تاپ
  • میز کنفرانس
  • میز پذیرش
  • میز معاونت

 

خرید مبلمان اداری

قیمت و خرید انواع میز مدیریتی با بالاترین کیفیت: خرید میز مدیریتی

 

 

مبلمان مهمان‌ ها

علاوه بر صندلی‌هایی که برای کارمندان اداره، معاونین و مدیر استفاده می‌شود، باید صندلی‌ها و مبل‌هایی برای مهمانان نیز در نظر گرفته شود. فراموش نکنید که صندلی‌های قسمت پذیرش با مبلمان مهمان‌ها در اتاق مدیر و معاونین تفاوت دارد.

کتابخانه و کمد بایگانی

برای اینکه در محیط کار نظم و انضباط برقرار شود و کارکنان تمرکز بهتری داشته باشند، وجود کتابخانه و کمد بایگانی ضروری است. کاغذ، پوشه و فایل‌های زیادی در  شرکت‌ها و ادارات وجود دارد که باید براساس عوامل خاصی به دسته‌بندی آنها پرداخت. با کمک فایلینگ‌ها و کمدهای بایگانی، علاوه بر اینکه به اسناد و پوشه‌ها نظم داده می‌شود، می‌توان به راحتی به آنها دسترسی پیدا کرد.

 

مهم ترین نکته برای پیشرفت شما در محل کار بعد از شیوه های مدیریتی صحیح، استفاده از وسایل اداری جدید و زیبا برای پرسنل و خودتان است. ما به شما بهترین ها را پیشنهاد می دهیم. با کارشناسان پویا چوب سورین در ارتباط باشید.

 

سبک مناسب برای طراحی مبلمان اداری

در طراحی انواع مبلمان اداری می‌توان از چند سبک رایج استفاده کرد. هر یک از سبک‌ها برای برخی محیط های اداری مناسب‌تر هستند. سبک‌های مناسب برای طراحی مبلمان اداری شامل سبک‌های زیر است:

  • مبلمان اداری به سبک کلاسیک: در طراحی مبلمان اداری به سبک کلاسیک، تزیینات حرف اول را می‌زند. این مبل‌ها، شیک و فاخر بوده و روی بدنه آنها انواع منبت کاری‌های چوبی دیده می‌شود. این امر سبب شده است ابعاد و در نتیجه قیمت آن افزایش پیدا کند.در ساخت مبلمان اداری کلاسیک از متریال چرم و چوب استفاده می‌شود. رنگ‌ها مورد استفاده از تناژ تیره و گرم هستند تا با متریال های لوکس هماهنگ شوند. مبلمان‌های کلاسیک برای فضاهای رسمی، شیک و لوکس کاربرد دارند. چون این مبلمان‌ها ابعاد بزرگی دارند به فضاهای بزرگ نیاز دارند. استفاده از آنها در فضاهای کوچک علاوه بر اینکه فضای شیکی را رقم نمی‌زند؛ بلکه موجب شلوغ جلوه دادن شرکت می‌شود.
  • مبلمان اداری به سبک مدرن: مبلمان‌های مدرن از ساده‌ترین و شکیل‌ترین مبلمان‌های موجود در بازار محسوب می‌شوند. این مبلمان‌های اداری، تزئینات اضافه ندارند و همه چیز ساده و در عین حال، بسیار زیبا خودنمایی می‌کند. از متریال شیشه، فلز و مصنوعات مختلف در تولید آنها استفاده می‌شود. در طراحی آنها از رنگ‌های روشن، خنثی یا پرانرژی بهره می‌برند.مبلمان مدرن  را می‌توان در فضاهای مختلف کوچک و بزرگ استفاده کرد؛ اما انتخاب آن برای فضاهای کوچک هوشمندانه‌تر است؛ زیرا استفاده از آن در فضاهای کوچک سبب بهینه‌سازی فضا و بزرگ‌نمایی آن می‌شود.
  • مبلمان اداری به سبک رترو: در این سبک از رنگ‌آمیزی شاد و حرفه‌ای در کنار حالت کلاسیک و مدرن استفاده می‌شود. استفاده از رنگ‌های متنوع  در زیبایی این سبک نقش مهمی دارد.
  • مبلمان اداری به سبک ماوریک: در مبلمان اداری این سبک، هیچ قاعده ثابتی در مورد ابعاد و طرح و رنگ مبلمان وجود ندارد. شکل آنها عجیب و غریب بوده و بیشتر در مارکتینگ و دفاتر با دیزاین شاد کاربرد دارد.
  • مبلمان اداری به سبک معاصر: در تولید این مبلمان از آمیزه‌ای از سبک کلاسیک و مدرن بهره می‌گیرند. این مبلمان طرح ساده‌ای دارند و از رنگ‌های خنثی هم در تولید آنها استفاده می‌کنند.
  • مبلمان اداری به سبک تفسیری: این مبلمان گران قیمت از تلفیق سبک کلاسیک و مدرن حاصل شده است با این تفاوت که به سبک کلاسیک متمایل‌تر بوده و از رنگ‌های نقره‌ای و طلایی و..‌. مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • مبلمان اداری به سبک مینیمال: این مبلمان، قیمت ارزانی دارد و به سبک ساده، زیبا و مدرن است. از متریال ارزان و سبک در تولید آن استفاده شده است.
  • مبلمان اداری به سبک باروک: در تولید این سبک از مبلمان قدیمی از روکش‌های گران و تزیینات سلطنتی استفاده می‌شود؛ به همین دلیل وزن و قیمت بالایی دارد.

 

خرید مبلمان اداری

مشاهده و خرید جدیدترین مدلهای میز کارمندی: خرید میز کارمندی

 

طراحی مبلمان اداری باید چگونه باشد؟

برای طراحی اصولی مبلمان اداری باید مواردی رعایت شود که به قرار زیر هستند:

  • توجه به راحتی پشتی صندلی: داشتن پشتی مناسب، از مهم‌ترین موارد برای طراحی مبلمان اداری محسوب می‌شود؛ به دلیل اینکه افراد ساعت‌ها روی آن می‌نشینند باید به گونه‌ای طراحی شوند که پشتی آن زاویه استانداردی با کفی داشته باشد و قوس روی پشتی باید کاملا داخل گودی کمر را بپوشاند.
  • داشتن کفی مناسبی: مبلمان اداری باید کفی بسیار نرم و تقریبا ضخیم داشته باشد تا ناحیه کمر و نشیمنگاه اذیت نشود؛ همچنین لازم است جلوی کفی از قسمت میانی بالاتر باشد.
  • برخورداری از ارتفاع مناسب: اگر مبلمان اداری قابلیت تنظیم ارتفاع داشته باشد افراد مختلف با هر قد و نوع فعالیتی می‌توانند روی این مبلمان بنشینند. وقتی پاها کاملا روی زمین قرار بگیرد یعنی ارتفاع صندلی مناسب است؛ همچنین اگر ارتفاع  صندلی زیاد باشد، باید برای قرارگیری پاها جایی در نظر گرفته شود.
  • مناسب بودن دسته صندلی: ارتفاع دسته صندلی هم باید مناسب باشد و فرد برای تکیه دادن، نیازی نداشته باشد دست‌ها را بیش از اندازه به طرف بالا یا پایین بیاورد.
  • باکیفیت بودن جنس رویه: جنس رویه صندلی باید کیفیت بالایی داشته باشد تا مدت طولانی قابل استفاده باشد؛ همچنین باید قابل شستشو بوده به گونه‌ای باشد که از تعریق آن جلوگیری شود.
  • سبک مبلمان بر اساس نوع دکوراسیون: با توجه به اینکه مبلمان اداری در سبک‌های مختلفی تولید می‌شود، انتخاب هر کدام از آنها باید متناسب با سبک دکوراسیون دفتر کار شما باشد.

سخن پایانی

برای اینکه افراد شاغل در شرکت یا اداره، راندمان کاری بالایی داشته باشند به محیطی نیاز دارند که از چیدمان اصولی و استاندارد برخوردار باشد. برای چیدن مبلمان اداری از سبک‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد. اگر شما برای طراحی مبلمان اداری محیط کارتان به مشاوره تخصصی نیاز دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در سایت پویا چوب سورین ارتباط بگیرید.